Spring til indhold

Aktuel udstilling på ambassaden: Sergei Sviatchenko – Our House

11.12.2020  18:27
Sergei Sviatchenko hører til blandt de mest indflydelsesrige nulevende collage-kunstnere i verden. Udstillingen Sergei Sviatchenko – Our House på den danske ambassade i Berlin (26. november 2020 – 15. juni 2021) præsenterer en række af Sviatchenkos fremtrædende arkitektur-collager med særlig tilknytning til Berlin.

Udstillingen viser værker fra serien ”Our House. Homage to Arne Jacobsen” (2019-2020) med collager af den danske arkitekt Arne Jacobsens ikoniske grønne parcelhus i Hansa-kvarteret i Berlin, få hundrede meter fra ambassaden.

Derudover indeholder udstillingen værker fra serien ”Dream Machine. Homage to INTERBAU 57" Berlin” (2019) med collager af arkitektur fra den internationale byggeudstilling Interbau 57, ligeledes i Berliner Hansaviertel, hvor en række internationale arkitekter som Arne Jacobsen, Le Corbusier, Alvar Aalto, Oscar Neumeier og Walter Gropius designede enestående, tidsløs arkitektur.

Til Dream Machine-serien blev også skabt denne video af Noriko Okaku med Sergei Sviatchenkos artwork og musik af Konstantin Schimanowski, som uafhængigt af udstillingen på ambassaden giver et indtryk af Sviatchenkos kunstneriske virke.

Sergei Sviatchenkos værker er skabt ud fra LESS-princippet, som kunstneren selv introducerede i 2004 som en reaktion mod den ofte uoverskuelige brug af elementer i den klassiske og moderne collage. LESS-princippet er præget af en striks reduktion af de elementer, der skaber billedet, ofte kun 2-3 elementer, placeret på et fotografi eller på en tydelig farvebaggrund.

Besøg i udstillingen

Udstillingen er pga. Corona-restriktioner pt. ikke tilgængelig for offentligheden. Så snart der tilbydes besøg i udstillingen vil det blive annonceret her på siden.

Om kunstneren

Sergei Sviatchenko (f. 1952) er uddannet i kunst og arkitektur ved Kharkovs kunstakademi i Ukraine og har en Ph.d. fra arkitektskolen i Kiev. I 1990 flyttede han til Danmark og har siden boet og arbejdet i Viborg, hvor han i 2002 etablerede udstillingsstedet Senko Studio, hvorfra han kuraterede skiftende udstillinger frem til 2009. Herefter grundlagde han modebloggen Close Up and Private, der hurtigt vandt international anerkendelse.

Sviatchenko voksede op i Ukraine i 1960'erne og oplevede på nærmeste hold de revolutionære skift i det globale samfund. I sin kunst kombinerer Sviatchenko popkultur med politik, historie, videnskab og arkitektur. Sviatchenkos kunst bærer præg af hans baggrund som arkitekt, men finder også inspiration i væsentlige kunsthistoriske strømninger såsom den sovjetiske avantgarde, konstruktivismen, surrealismen, den abstrakte ekspressionisme og popkulturen, hvor musikken spiller en central rolle.

Sviatchenkos maleri og collage har bl.a. været udstillet i Danmark, Tyskland, Italien, Frankrig, England, Canada og USA. Han står bag en række store rumudsmykninger for virksomheder som f.eks. Jyske Bank, Aalborg Universitet, Poul Due Jensen Academy, Grundfos og Magasin du Nord.

Sviatchenko er grundlægger af LESS Collage Academy – International Academy for Contemporary Collage Art.

Yderligere oplysninger: https://www.sviatchenko.dk/

Interview med Sergei Sviatchenko

Af kunsthistoriker og kurator, Christian Kortegaard Madsen

Hvad er LESS-Collage?    

”Jeg introducerede LESS-princippet i 2004 i min serie af samme navn, der opstod som en reaktion mod den multifragmenterede og ofte uoverskuelige brug af elementer i den klassiske og moderne collage. LESS-princippet er præget af en meget streng reduktion af de elementer, der skaber billedet. Faktisk bruger jeg ofte kun to eller tre elementer placeret på et fotografi, som det f.eks. er tilfældet med Arne Jacobsen-collagerne, eller på en markant klar og ren farvebaggrund. Hvis elementerne placeres optimalt, kan de skabe en helt ny virkelighed. Det er lidt som at holde en hånd op foran ansigtet og så tage en selfie – udtrykket er markant anderledes, selvom virkemidlet er basalt! Ofte kan jeg frigøre motivet fra en narrativ og geografisk sammenhæng og gøre de ellers genkendelige elementer drømmeagtige eller surrealistiske. De beskæringer jeg foretager i det originale materiale, bringer det tættere på et mere tvetydigt og abstrakt motiv, som folk selv kan projicere mening ind i.”

Hvorfor arbejde med Arne Jacobsen? 

”Alt i Arne Jacobsens arbejde stræber mod fremtiden, og bliver nærmest en forventningsfuld afsøgning af dens muligheder. Jacobsen var utroligt løsningsorienteret, men uden at han mistede fornemmelsen for materialitet, kvalitet, form og farve. Jacobsens produktion er lavet til almindelige mennesker, og selvom fokus er på komfort og funktion, rammer han gennem sin fornemmelse for proportioner og materialer, et æstetisk resultat, som man selv kan forestille sig at leve med.”

Hvorfor er det interessant at sammenstille serierne Dream Machine og Our House?

”De to serier er på en måde allerede forbundet – både gennem deres ligheder og forskelle. Med Arne Jacobsens boligkoncept som bestod af kubiske, rumlige moduler med store vinduesåbninger mod en grøn og frodig gårdhave, kombinerede han en landlig og en urban atmosfære. Man kan sige, at Jacobsen lavede sit boligkoncept til det moderne, holistiske menneske, som jo både består af kultur og natur. Det er et tankevækkende og sympatisk koncept, der viser principperne for skandinavisk modernisme. Min kunstneriske fortolkning af Arne Jacobsens bygninger understøtter vigtigheden af den idé om detaljer, der er så karakteristisk for Jacobsens arbejde.

Interbau 57 var et boligudviklingsprojekt, der blev bygget som en del af 1957 International Building Exhibition i Hansa-området i Vest Berlin. 48 internationale arkitekter – herunder Arne Jacobsen, Le Corbusier, Alvar Aalto, Oscar Neumeier, Walter Gropius etc. – designede en enestående, tidsløs arkitektur som fortjener at blive diskuteret og udforsket – ikke mindst kunstnerisk! Og her tilstræber jeg, med mine collager, at tilføje et surrealistisk, drømmeagtigt perspektiv, hvor velkendte fragmenter, det gælder også for Jacobsens bygning, kombineres og skaber nye sammenhænge og helheder. Collagerne trækker grænser mellem det personlige, det sansede og det ubevidste, der giver næring til vores fantasi.”

Hvad kan collage, som andre mere traditionelle kunstmedier ikke kan?

”Collagen er per definition et blandingsmedie, hvor helheder brydes til fragmenter, der sammensættes, så de skaber nye helheder. Collagen fungerer således som et kalejdoskop, der både indeholder begivenheder, oplevelser og stemninger fra forskellige tidspunkter i historien eller i vores liv. På den måde, kan man også sige, at collagen leger med vores fortolkning og læsning af virkeligheden. Den har en spontanitet og en ærlighed over sig; en vildledende enkelhed, og så kan den som regel læses af alle.”