Spring til indhold

Kreative Industrier (Tekstil og Beklædning, Møbler og Interiør, Sport og Fritid)

Med en stabil tysk økonomi og stadigvæk stigende privatindkomst står Tyskland som eksportmarked åbent for danske kreative industrier. Dansk design har et godt ry i Tyskland, hvor kvalitet og individualisering spiller en vigtig rolle. Samtidig er Tyskland den absolut største aftager af tekstil af mode og det land, hvor der bruges flest penge på møbler. Det forventes, at tyskerne vil øge deres forbrug inden for disse tre sektorer frem til 2019.

Som en del af Eksportrådet yder eksportrådgiverne inden for Kreative Industrier således støtte og rådgivning til danske virksomheder inden for en række forskellige fagområder:

  • Tekstil, beklædning og accessoires
  • Sport og Fritid
  • Møbler og Interiør

Det tyske marked har stort potentiale for eksport af dansk mode, hvorfor Kreative Industrier understøtter danske virksomheder med adgang til det tyske marked. Sektionen er sammensat af rådgivere med stor erfaring inden for fremme af eksport. Med vores kendskab til det tyske marked og de kreative industrier hjælper vi din virksomhed til at udnytte mulighederne og efterkomme det tyske markeds ønsker og krav.

Eksportrådet kan blandt andet hjælpe med at give et indblik i det tyske marked og de regionale forskelle samt give et overblik over relevante agenter, messer, webshops etc. Sektionen for Kreative Industrier består af rådgivere med stor erfaring inden for fremme af eksport. Desuden trækker sektionen på et bredt netværk af kontakter fordelt over hele Tyskland.

Tekstil og Beklædning
Tyskland aftager mere end 28 % af den samlede danske modeeksport. Således udgør Tyskland, med ca. 82 mio. indbyggere, et meget væsentligt marked for den danske beklædningsbranche, der årligt eksporterer for mere end 7,4 mia. kroner til Tyskland. De tyske forbrugere kan godt lide dansk mode, og den danske eksport af tekstil og beklædning til Tyskland er fortsat stigende.

De tyske forbrugere køber generelt ikke meget tøj pr. indbygger, men alligevel er Tyskland et meget stabilt marked. Ved eksport til Tyskland er det således en fordel at sætte sig godt ind i markedet og samtidig finde den rette samarbejdspartner, som har forståelsen for dansk mode på den ene side og det tyske marked på den anden.

Sport og fritid
Med en stabil tysk økonomi og en stadigvæk stigende privatindkomst samt mere end 26 mio. tyskere, der flere gange månedligt dyrker sport, står Tyskland som eksportmarked åbent for danske virksomheder inden for brancherne sport- og fritidsudstyr. Generelt set er det tyske marked for sport og fritid i vækst, og der er potentielle muligheder for danske virksomheder. Eksportrådgiverne inden for Sport og Fritid understøtter derfor danske virksomheder med adgang til mulighederne på det tyske marked.

Som en del af Eksportrådet, yder eksportrådgiverne inden for Sport og Fritid således støtte og rådgivning til danske virksomheder inden for fagområderne, herunder blandt andet underholdning, oplevelser, sportsartikler, beklædning og fodtøj, hus og have samt spil/legetøj.

Møbler og Interiør
Tyskland bliver betegnet som ”boligverdensmestre”, idet der ikke er noget andet land i verden, hvis omsætning af møbler og interiør er lige så stor som Tysklands. Danske møbelvirksomheders eksport til Tyskland steg i 2015 med knap 1 % og kommer dermed op på indeks 105 (2011 = 100). Danske modevirksomheder bør fortsat være opmærksomme på Tyskland som eksportmarked, idet landet har en stor befolkning, stor købekraft, og at tyskerne generelt kan lide dansk design.

Når det kommer til møbler og interiør, er tyskerne vilde med hygge. Denne hygge opnår de ved at sætte deres eget personlige præg på deres indretning, bl.a. ved brug af forskellige accessoires og pyntegenstande. Kollektionsmix er blevet en trend, idet man gerne kombinerer forskellige stile, især retro mid-century-style med det moderne, og på den måde har mulighed for at sætte sit personlige præg på indretningen og skabe noget unikt. Som møbelvirksomhed bør man være opmærksom på, at der i Tyskland ses en stigning i antallet af husstande med en person. Disse husstande er som regel mindre og kræver derfor møbler, som er mindre og mere fleksible.

rådgivningsteam

Martine Gram Barbry, generalkonsul
Telefon (direkte) +49 40 41 40 05 28, E-mail: magram@um.dk
Danmarks Generalkonsulat, Hamborg

 

Heidi Kusch, eksportrådgiver
(tekstil og beklædning, gaveartikler, interiør samt E-handel)
Telefon (direkte) +49 40 41 40 05 37, E-mail: heikus@um.dk
Danmarks Generalkonsulat, Hamborg

 

Eva Sønnichsen, eksportrådgiver
(smykker, tekstil og beklædning, underholdning, events, sport og livsstil. E-handel)
Telefon (direkte) +49 30 50 50 21 23, E-mail: evason@um.dk
Danmarks Ambassade, Berlin

 

Anne Katrine Greisen, eksportrådgiver
Telefon (direkte) +49 89 54 58 54 10, E-mail: annegr@um.dk
Danmarks Generalkonsulat, München 

 

Jula Schumacher, jr. eksportrådgiver
Telefon (direkte) +49 40 41 40 05 38
E-mail: julasc@um.dk
Danmarks Generalkonsulat, Hamborg

 

Stinne M. V. Christiansen, jr. eksportrådgiver
Tlf.: +49 (0) 40 41 40 05 33
E-mail: hsoren@um.dk
Danmarks Generalkonsulat, Hamborg