Spring til indhold

Trends i den tyske fødevarebranche

29.03.2016  11:51

Over halvdelen af de tyske forbrugere vælger høj kvalitet frem for en billig pris - det viser undersøgelsen ”Consumers’ Choice ’15” fra Bundesvereinigung der Deutschen Ernährungsindustrie e.V. (BVE) og Gesellschaft für Konsumforschung (GfK). Der er dog forskel mellem forbundslandene. Der lever flest kvalitetsbevidste forbrugere i Baden-Württemberg, Hessen, Hamborg, Bayern, Rheinland-Pfalz, Slesvig-Holsten, Saarland, Niedersachsen og Thüringen. Derudover er der forskel på hvilke faktorer det er, der udgør kvalitet for forbrugerne. 28 % lægger mest vægt på, at varerne kommer fra regionen. Det er især forbrugerne i Sachsen, Hamborg, Saarland, Mecklenburg-Vorpommern, Thüringen, Sachsen-Anhalt, Brandenburg, Rheinland-Pfalz, Niedersachsen, Bremen og Berlin, der værdsætter dette. Derudover synes 25 % af de tyske forbrugere, at både regionalitet og bæredygtighed er vigtigt – dvs. at regionalitet værdsættes højere end bæredygtighed hos de tyske forbrugere. Desuden viser ”Consumers’ Choice ’15” også, at 75 % af de tyske forbrugere tillægger ernæringens indflydelse på sundheden en stor betydning. Andelen af forbrugere, der foretrækker sunde og bæredygtige fødevarer er nu steget til 27 %.

Disse tendenser understøttes af brancherapporten fra det tyske Institut für Handelsforschung (IFH). Ifølge denne vokser det tyske marked for vegetariske og vegane fødevarer stærkt. Især omsætningen for vegetariske og vegane kød- og mælkealternativer samt morgenmadsprodukter, som vegetabilsk pålæg, mysli og cornflakes, er steget stærkt i løbet af de sidste fem år. Den årlige vækstrate inden for disse produktgrupper var på næsten 17 %, med et markedsvolumen på 454 millioner Euro i 2015. Desuden viste en undersøgelse blandt 1.044 forbrugere, at andelen af ”ægte” vegetarer og veganer ligger på omkring 4 % af hele befolkningen, hvorimod gruppen af ”flexitarians”, der overvejende spiser vegetabilsk, men også kød en gang imellem, ligger på knap 24 %. Det er hovedsageligt den sidste gruppe, der køber de vegetabilske alternativer.

De tyske forbrugere efterspørger ifølge ovenstående rapport især regionale og sunde, men  gerne også vegetariske eller vegane fødevarer af høj kvalitet.

Bliv en del af vores nye web-platform www.daenischessen.com for danske fødevareproducenter og få  derigennem  dine fødevarer til at blive mere synlig for de tyske forbrugere. Læs mere om hjemmesiden her.

Vil du vide mere om fødevarebranchen på det tyske marked, så kontakt venligst
Danmarks Handelskontor i Hamborg / Ambassaden i Berlin

Helle Lund / Tanja Asmussen
Eksportrådgiver
Mail: hellun@um.dk / tanasm@um.dk