Spring til indhold

Udenrigsministeren lancerer to nye programmer, der skal understøtte SMV’ernes eksport i Tyskland

17.03.2016  10:02
Som led i udmøntningen af Regeringens Strategi for Tyskland præsenterer udenrigsminister Kristian Jensen på Tysklandskonference i Herning torsdag to nye programmer fra Eksportrådet: Kickstart Tyskland og Messeprogram Tyskland. Programmer skal understøtte danske SMV’ers arbejde med at øge eksporten til det tyske marked.  

Regeringens Strategi for Tyskland udgjorde rammen om Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brandes Tysklandskonference med deltagelse af udenrigsministeren og den danske ambassadør i Tyskland samt repræsentanter fra en række virksomheder i Herning og Ikast-Brande. De nye programmer blev præsenteret i udenrigsministerens åbningstale, der fokuserede på vækst via eksport i forlængelse af Tysklandsstrategien.

Udenrigsminister Kristian Jensen sagde: “Vi vil gerne give en særlig håndsrækning til SMV’erne. Tyskland er det oplagte valg for mange nye eksportvirksomheder. Vi har derfor afsat 2,5 mio. kr. i både 2016 og 2017 til at hjælpe særligt de små og mellemstore virksomheder, hvilket nu konkret udmønter sig i to nye programmer: ’Kickstart Tyskland’ og ’Messeprogram Tyskland’”.

Den Danske Ambassadør i Berlin, Friis Arne Petersen, præsenterede i sin tale de danske repræsentationers arbejde med indsatsområderne i Tysklandsstrategien, der indeholder bl.a. opgradering af Konsulatet i München til Generalkonsulat samt genåbning af Generalkonsulat i Hamborg og udsendelse af en myndighedsrådgiver til Ambassaden i Berlin. Ambassadøren pegede på de mange interessante markedsmuligheder, som udviklingen i Tyskland rummer inden for sektorer som energi og energieffektivitet, sundhed og velfærd, fødevarer samt design og mode. Samtidig giver den stærke tyske industri mange afsætningsmuligheder for dygtige og innovative underleverandører.

Ambassadøren udtalte: ”Med den yderligere styrkelse af de danske repræsentationers kommercielle rådgivnings- og støttefunktioner samt lanceringen af ’Kickstart Tyskland’ og ’Messeprogram Tyskland’ står små og mellemstore virksomheder med et særdeles stærkt udgangspunkt for at indfri det store og uudnyttede eksportpotentiale på det tyske marked.”

De nye SMV-tilbud er en konkret realisering af et af hovedpunkterne i Regeringens Strategi for Tyskland til gavn for danske virksomheders eksportmuligheder i Tyskland. ’Kickstart Tyskland’ giver et første indtryk af og afdækker mulighederne for nye eksportvirksomheder på det tyske marked i form af 30-50 timers rådgivning. ’Messeprogram Tyskland’ indebærer rådgivning og bistand med forberedelse, gennemførelse samt opfølgning på deltagelse ved de store tyske messer. Pakken er fleksibel og rummer 20-100 timers rådgivning efter behov. Begge tilbud yder et tilskud på 50 % af Eksportrådets ordinære timepris.