Spring til indhold

Nyhedsbrev: Fødevarenyt Tyskland

24.01.2018  15:23
Velkommen til vores første nyhedsbrev om fødevarer i Tyskland. Nyhedsbrevet er udarbejdet af Fødevareteamet på de danske repræsentationer i Tyskland. Næste nyhedsbrev udkommer i april.

''

Download nyhedsbrevet som pdf her

Länderreport om de nordiske lande

Tysklands førende fagmagasin for fødevarebranchen Lebensmittel Zeitung udgiver igen i 2018 en landeberetning om de nordiske lande. Denne platform skal give virksomheder mulighed for at synliggøre deres produkter og dermed forøge mulighederne for afsætning på det tyske marked.
Samtidig ønsker Lebensmittel Zeitung at give tyske beslutningstagere et enestående og eksklusivt indblik i, hvad de nordiske lande tilbyder inden for fødevarer.

Følg linket og se tidligere udgaver eller kontakt Lebensmittel Zeitung om mulighederne for omtale af dit produkt: Lebensmittel-Zeitung

 

3 punkter til Udviklingen i detailhandel

  1. Superfoods, alternative proteinkilder, bæredygtighed, regionalitet, fleksibilitet og digitalisering er nogle af de vigtigste trends på den tyske fødevarescene.
  2. Det er i mindre grad prisen og i større grad kvaliteten, der bestemmer, hvad der lander i tyske konsumenters indkøbskurv.
  3. Stadigvæk flere måltider indtages uden for hjemmet, hvorfor convenience-fødevarer fortsat vinder indpas. Grundet en moderne livstil købes både morgenmad og frokost oftere på farten.

Med disse punkter danner der sig et billede af hvilke krav, der stilles til fremtidens fødevarer i Tyskland. På BLL (organisation for fødevarelovgivning og –videnskab) og BVE’s (interesseorganisation for ernæring) fællesstand på Internationale Grüne Woche i januar er der fokus på, hvordan Tyskland vil smage i fremtiden.

Læs mere om udviklingen i detailhandel her: BVE-online, BVE Konsumenten Trends og W&V

 

Den tyske forbrugers spisevaner

Et studie fra det globale forbrugeranalysebureau Nielsen viser, at 84 % af tyskerne er bevidste om deres ernæring, mens kun 16 % gør sig få tanker om deres kost. Ifølge studiet kan forbrugerne inddeles i syv kategorier efter deres spisevaner: De engagerede, pragmatikerne, de ubekymrede, de naturbevidste, de trendy, de kropsbevidste og dem, der vælger ernæring ud fra et etisk eller et samvittighedsperspektiv. Den største gruppe udgøres af de engagerede, og for 27 % af tyskerne er madlavning således et fast og vigtigt element på dagen: Madlavning er sjovt og kvalitet vigtigt. For den næststørste gruppe, pragmatikerne (22 %), er tid en afgørende faktor: Måltider skal være hurtige, og samtidig søger man i stigende grad sunde alternativer. Herefter følger med 16 % de ubekymrede konsumenter, der gør sig få tanker om ernæring og i stedet spiser efter lyst og humør. Denne gruppe køber eksempelvis hyppigt mad på frost.

Læs mere om studiet og de andre kategorier her: Cafe-Future

Kommende arrangementer i Tyskland

  • Internationale Grüne Woche – 19.-28. januar 2018

Hvert år i januar sætter IGW fokus på forbrugerne, når de åbner dørene for op mod 400.000 besøgende (B2B: ca. 90.000 er professionelle besøgende). På IGW sørger NewNordica med deres danske fællesstand for, at der også er fokus på danske fødevarer. I 2017 deltog 27 virksomheder. Gennem deltagelse får virksomhederne skabt opmærksomhed omkring deres brands og får samtidig testet deres produkter på de mange besøgende tyske forbrugere.

Kontakt os, hvis du vil høre mere.

  • Eksportrådets Fødevarenetværk: Matchmaking i Nordtyskland – Foråret 2018

Som medlem af Fødevarenetværket deltager din virksomhed i et fælles informativt forum bestående af Eksportrådets fødevareteam i Tyskland og danske fødevarevirksomheder, der eksporterer til Tyskland eller planlægger at starte eksport. To gange årligt arrangerer vi matchmakingture eller -events, og i foråret går turen til Nordtyskland og Hamborg-området, hvor vi bliver inviteret indenfor hos beslutningstagere på det tyske fødevaremarked. I 2017 besøgte vi bl.a. Transgourmet og Rewe i Frankfurt-området samt Netto og Edeka i Berlin og omegn.

Læs mere om Fødevarenetværket her og kontakt os endelig ved spørgsmål: Tyskland.um.dk

  • Partnerland på Symposium Feines Essen und Trinken – 14.-15. juni 2018

I et samarbejde mellem Landbrug og Fødevarer og Eksportrådet i Tyskland er Danmark i 2018 partnerland på det eksklusive symposie, hvor danske fødevarer brandes over for indkøbere og centrale beslutningstagere fra fødevarebranchens absolutte top i de tysktalende lande.
Symposiet er en lukket fagmesse for beslutningstagere inden for fødevarehandel, gastronomi og industri. Som partnerland får de danske produkter en unik mulighed for at blive fremhævet, præsenteret og til at vise, hvad de kan.

Læs mere på: Symposium Feines Essen und Trinken

 

Liste over større messer i Tyskland

Eksportrådet i Tyskland tilbyder en gratis liste over alle større tyske messer af betydning for danske virksomheder. Ud over en kort beskrivelse af de forskellige messer indeholder listen også angivelse af sted, antal besøgende, antal udstillere, messens hjemmesideadresse m.m. for hver enkelt messe. 
Oversigten er gratis og tilsendes via e-mail i excel-format. Bestil listen via hamgkl@um.dk

                                                           

FOR YDERLIGERE OPLYSNINGER OM MARKEDMULIGHEDER OG RÅDGIVNING OM EKSPORT TIL TYSKLAND, KONTAKT FØDEVARETEAMET I TYSKLAND:

Helle Lund: hellun@um.dk | +49 40 4140 0534
Tanja Asmussen: tanasm@um.dk | +49 30 5050 2105
Anne Dalsgaard Jensen: andaje@um.dk | +49 30 5050 2112